»Der var blandt farisæerne en mand, som hed Nikodemus, en af jødernes rådsherrer. Han kom til Jesus om natten.«
En aften - sådan ville vi have udtrykt det i vor sprogbrug, for natten betyder ikke andet end efter den tolvte time og mørkets frembrud - en aften kommer en mand for at tale med Jesus. Det er ikke nogen helt almindelig mand. Han er den diametrale modsætning til den samaritanske kvinde. For det første er han farisæer. Han hører til den gruppe blandt folket, som havde afsondret sig for at koncentrere sig om Guds ord og det, som hører Guds rige til. Han levede et højværdigt moralsk liv.
For det andet er han en skriftlærd. Jesus karakteriserer ham som en lærer i Israel (v. 10). Det betyder blandt andet, at han kunne hele Det gamle Testamente udenad. Det betyder også så meget andet, som vi ikke her skal komme ind på.
Disse tre ting betyder, at Nikodemus nød en tillid i folket og
havde en autoritet, som vi knap nok
kan forestille os. Ydermere er der en fjerde ting,
som ikke gør ham mindre betydningsfuld: han var
meget rig.
Denne mand kommer altså til Jesus for at få en
samtale med ham. Og han kommer med anerkendelse. For han siger:
»Rabbi! vi ved, at du er en lærer, som er kommen fra Gud; thi ingen kan
gøre de tegn, som du
gør, uden Gud er med ham.«
Lad os tænke os en mand i en tilsvarende position i vort
samfundsliv komme til en sjælesørger i
dag med en indstilling lige så positiv som den,
Nikodemus kom til Jesus med. Hvordan ville han
blive modtaget? Hvad ville folk sige, hvis de fik det
at høre?
Vi tager næppe fejl, når vi siger, at det ville skabe en vis
forventning? Det ville sandsynligvis virke som lidt af en sensation.
Man ville regne med,
at dette ville få stor betydning »for kristendommens sag«, som man
plejer at udtrykke det. Nyder
en mand stor tillid og har stor ind?ydelse i samfundslivet, regner man
med, at det samme vil være
tilfældet i Guds rige, om han lægger en positiv indstilling til dette
for dagen. Ikke mindst regner man
med det, hvis manden har mange penge.
Men hvordan tog Jesus imod Nikodemus?
Jesus kommer ikke med tilbud og løfter, skønt det er tydeligt,
at Nikodemus er kommet for at
lære af ham. Han afbryder tværtimod Nikodemus
og siger:
»Sandelig, sandelig siger jeg dig: ingen kan se
Guds rige, hvis han ikke bliver født på ny.«
Der er ingen hjælp i, at Nikodemus spørger, eller at Jesus prøver at
svare ham, for Nikodemus
mangler selve grundforudsætningen for at se Guds
rige. Hvad Nikodemus har behov for, er et nyt liv.
Han må fødes på ny.
Født på ny betyder to ting på samme tid: født
om igen og født ovenfra, d.v.s. fra Himmelen, af
Gud. (Sml.
Joh. 1,13).
Det er umuligt at fatte det, som hører Guds rige
til, ud fra en naturlig, menneskelig tankegang. »Et
sjæleligt menneske tager ikke imod det, der stammer fra Guds Ånd; thi
det er ham en dårskab, og
han kan ikke forstå det« (
1. Kor. 2,14).
Skulle noget menneske have haft forudsætning
for at forstå talen om Guds rige, måtte det være en
mand som Nikodemus. Hver morgen læste han
f.eks.
Sl. 145, som netop er en salme om Guds rige
og dettes herlighed og ære. Men til trods for sin
daglige omgang med dette ord stod Nikodemus
uden for det hele og ejede ingenting af det.
Det samme gælder alle religiøse mennesker i
dag, alle, som ikke er født på ny. Det hjælper ikke,
om man har bestemt sig for at ville være en kristen, om man beder,
læser i Bibelen, prøver at kæmpe mod sin synd, er med i arbejdet i Guds
rige
eller hvad som helst andet. Intet af dette gør et
menneske til en kristen. Og hvis nogen mener om
sig selv, at han er en kristen på grund af noget af
dette, er dét det bedste bevis på, at han ikke er det.
Alt beror på, om man er født på ny!
Der gives ingen naturlig overgang fra at være et
naturligt menneske til at blive en kristen. Et menneske, som ikke er
født på ny, kan vel prøve på at
opføre sig som en kristen. Men lige så lidt, som en
abe bliver et menneske ved at dresseres til at opføre sig som et
menneske, lige så lidt bliver et menneske en kristen ved at prøve at
opføre sig, som
om han var det.
Dette volder anstød. Hver gang, det bliver forkyndt, kræver
mennesker en nærmere redegørelse. Det samme var tilfældet med
Nikodemus. Han
kan ikke rigtig godtage Jesu svar og beder om en
forklaring:
»Hvorledes kan et
menneske fødes, når det er
gammelt? Det kan da ikke for anden gang komme
ind i sin moders liv og fødes?«
Jesu tale om en ny fødsel forekommer Nikodemus aldeles meningsløs.
Hvordan vil Jesus forklare den?
Netop sådan er det også i dag. Når Guds ord bliver forkyndt
sandt og ret, spørger folk: Hvordan
skal dette forstås? Forklar os nærmere, hvad kristendom egentlig er!
Lad os drøfte det. Og ofte bliver der arrangeret panel- og
rundbordssamtaler
for at drøfte, hvad kristendom er.
Men der findes ingen sådan forklaring. Det er
lige så umuligt at forklare mennesker, hvad kristendom er, som at
forklare farver for en blind.
Hvis en sådan forklaring havde været mulig, havde der ikke været brug
for nogen ny fødsel. En
»kristendom«, som det naturlige menneske kan
forstå, er ingen kristendom.
Jesus prøver da heller ikke at give Nikodemus
den forklaring, han beder om. Han bare gentager
og præciserer det, han allerede har sagt:
»Sandelig, sandelig
siger jeg dig: ingen kan komme ind i Guds rige, hvis han ikke bliver
født af
vand og Ånd.«
Uden en ny fødsel kan et menneske hverken se
(opleve) Guds rige eller komme ind i det. Med
»Guds rige« tænker Jesus først og fremmest på det
rige, som oprettes ved hans genkomst. Det rige vil
ingen opleve, som ikke på forhånd har fået dette
rige ind i sit hjerte. Her i tiden kan et menneske
komme til Jesus, som det er, og blive frelst. Men
når Jesus kommer igen, kommer ingen ind i Guds
rige, som han er af naturen. Der slipper kun de
ind, som er født af Gud. Det, der sker i genfødelsen, er netop, at Guds
rige kommer ind i os. (Sml.
Luk. 17,21 og
Gal 4,26).
Hvad mener så Jesus med at blive født af vand
og Ånd?
Lad det være sagt klart og utvetydigt: Jesus taler ikke om dåben. Den
havde han endnu ikke indstiftet. Det skete først, efter at frelsen var
fuldført,
og Jesus var stået op af graven igen. (Matt. 28,16-
20). - En anden ting er, at dette ord - ret forstået -
kan anvendes på dåben.
At tale om dåben i denne sammenhæng er
simpelthen farlig tale, sjælesørgerisk set. Det hindrer mange mennesker
i at blive født på ny. De
slår deres lid til, at de engang blev døbt og dermed
er født på ny. Men det hjælper ikke den, som er
kommet bort fra Gud. Han har mistet det liv, han
fik i dåben, og må atter fødes på ny. At lære noget
andet strider mod Guds ord og hindrer menneskers frelse.
At blive født af vand og Ånd betyder nøjagtigt det, ordene siger. Jesus taler om Guds råd til frelse gennem Døberen Johannes og gennem sig selv. Døberen Johannes er på dette tidspunkt endnu i fuld virksomhed, og selv karakteriserer han denne med følgende ord: »Jeg døber jer med vand til omvendelse« ( Matt. 3,11). Jesus karakteriserer han på den anden side som den, der »døber med Helligånden« (Matt. 3,11; sml. Joh. 1,33).
Dette er tydelige udtryk for omvendelse med syndsbekendelse (Matt. 3,6) og tro på Jesus (sammenlign det, som kommer senere i dette kapitel). Nikodemus havde nøje kendskab til Døberen Johannes, han har sikkert været blandt dem, der søgte ud til, hvor han døbte, for at undersøge og granske, hvad der foregik (Matt. 3,7). Men han havde ikke selv bøjet sig for Guds råd til frelse og blev derfor stående uden for den vækkelse og det åndelige liv, som Gud på den tid skabte i Israel. På samme måde er det med enhver, som ikke bøjer sig for Guds råd til frelse. De bliver fortsat stående uden for Guds rige og er ukendt med det åndelige liv, som Gud skaber i dem, som tror.
Dette kan ikke være anderledes, det ser vi af det,
Jesus føjer til: »Hvad
der er født af kødet, er kød;
og hvad der er født af Ånden, er Ånd.«
Kødet betyder det naturlige menneske med sind,
følelse, vilje, tanke, samvittighed, ord og gerninger
og alt, hvad ellers kan nævnes om et menneske.
Det betyder ikke bare - som nogle synes at mene -
åbenbare synder og et lastefuldt liv. Det omfatter
ikke mindst det naturlige menneskes religiøsitet
med alt, hvad den fører med sig.
Frugten bliver som træet. »Kan
man plukke
druer af tjørn eller figener af tidsler?«
spørger
Jesus (
Matt. 7,16). Hvad der kommer fra det naturlige menneske, er
og
bliver det naturlige menneske. Ikke de kødelige børn er Guds børn (
Rom.
9,8). Kun, hvad der er født af Ånden, er Ånd.
Jesus fortsætter:
»Du må ikke undre dig
over, at jeg sagde til dig:
I må fødes på ny. Vinden blæser, hvorhen den vil,
og du hører dens susen, men du ved ikke, hvorfra den kommer,
og hvor den farer hen; sådan er det
med enhver, som er født af Ånden.«
Her bruger Jesus billedtale. Vind og ånd er i
grundteksten egentlig samme ord. Når vinden blæser, mærkes det, at den
er der. Men man kan ikke
pege på den og sige: Der kommer den, og der farer den hen.
Vi har grund til at tro, at det er en stille susen,
Jesus her tænker på (
1. Kong. 19,11-12). I den
stille, sagte susen kommer Gud selv til stede. I den
stille susen udfører han sit frelsende værk i et menneskes
hjerte.
»Sådan er det
med enhver, som er født af
Ånden,« siger Jesus. En kristen er en gåde for sine
medmennesker. De forstår, at Gud har gjort noget i ham og med ham. De
indser, at han har fået
et nyt liv, et liv, som er ukendt for dem selv. Men
hvordan er det gået til? Hvordan har det sig med
det?
Sådan ser det også ud til at have virket på
Nikodemus. Sikkert er det i hvert fald, at Jesu sjælesorg ikke er
forgæves. Nikodemus er blevet åben
for Jesu tale og bøjer sig for den. Nu vil han gerne
vide, hvordan denne nye fødsel, Jesus taler om,
foregår.
Nikodemus siger til ham: »Hvordan
kan dette
ske?« Det vil med andre ord sige: »Hvordan går
det til, at et menneske bliver født på ny?«
Jesus svarer i første omgang med en mild bebrejdelse: »Er
du lærer i Israel og forstår
ikke dette?«
Var der noget, Nikodemus skulle og burde have
vidst, var det vel netop dette! Men det er han ikke
alene om. Der er mange »lærere i Israel« idag, som
ikke ved, hvordan det går til, at et menneske bliver født på ny, og som
ikke er i stand til at lede en
sjæl til omvendelse og frelse. Den bebrejdelse,
Nikodemus fik, gælder mange præster, prædikanter, forkyndere og
sjælesørgere i dag. De har søgt
ind i et arbejde for Gud, men ved ikke selv, hvad livet i Gud er. De
gør sig det ikke klart, at der er to
slags mennesker her i verden: De, som er født af
Gud, og de, som ikke er født af Gud - og at det kun
er de, som er født af Gud, der kan gøre Guds gerninger.
Om også Jesus bebrejder Nikodemus, afviser
han ham dog ikke. Han ønsker netop at hjælpe
ham og give ham det, han spørger om. Den samme
trang har Jesus i dag til at hjælpe enhver, som er i
samme stilling som Nikodemus, så sandt de
indrømmer sandheden om sig selv og spørger efter det, Jesus har at
give.
Først siger Jesus noget, som skal hjælpe
Nikodemus - og os - til den rette indstilling over
for hans svar:
»Sandelig, sandelig
siger jeg dig: Vi taler om det,
vi ved, og vidner om det, vi har set; og I tager ikke
imod vort vidnesbyrd. Hvis I ikke tror, når jeg taler til jer
om de jordiske ting, hvordan skulle I da
kunne tro, når jeg taler til jer om de himmelske?«
Hvor vigtigt dette er, ser vi af, at Jesus for tredje gang siger:
»Sandelig, sandelig siger jeg dig -« .
»Vi taler om det, vi ved,« siger han. Hvem er
»vi«?
Det
er Døberen Johannes og Jesus. De taler om
det, de ved, og vidner om det, de har set. De er redskaber for Guds
eget ord. Det er kun de, som formidler Guds ord, der kan give svar på,
hvordan
det går til at blive født på ny.
Det skal vi ikke mindst være klar over i vor tid.
Man kan ikke vende sig til hvad side som helst eller til hvem som helst
for at få at vide, hvordan et
menneske bliver en kristen. Det kan Gud alene
give svar på. Og ingen kan være en ret sjælesørger
uden den, som ved, hvad han taler om her.
Døberen Johannes og Jesus - de ved i sandhed,
hvad de taler om. Johannes' ord er ikke hans egne. Han er netop det,
han siger sig at være: en røst,
en, som formidler det budskab, han selv har fået
fra Gud (
Joh. 1,23). »Guds
ord kom til Johannes,
Zakarias' søn, i ørkenen. Og han gik ud i hele egnen omkring Jordan og
prædikede omvendelsesdåb til syndernes forladelse« (
Luk.
3,2-3). Og
Johannes fremstiller sig selv som vidne med disse
ord: »Den, som sendte
mig for at døbe med vand,
han havde sagt til mig: Den, du ser Ånden dale ned
over og blive over, han er den, der døber med
Helligånd. Nu har jeg selv set det, og jeg har vidnet: Han er Guds
Søn«
(Joh. 1,33-34).
Jesus står i en særstilling og kan ikke sammenlignes med nogen. Han er selv Ordet. Det er om ham, det siges: Ordet blev kød (Joh. 1,14). Alligevel fremstiller også han sig selv som et vidne: »Jeg taler det, som jeg har set hos min Fader« ( Joh. 8,38). I Joh. 3,32 siges der om ham: »Hvad han har set og hørt, vidner han om.« Videre siger Jesus om sig selv i Joh. 14,10: »De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger.« »Gerninger« betyder her først og fremmest Jesu forkyndelse.
Vidnesbyrd er et grundlæggende ord i Skriften,
når det gælder om at komme til liv i Gud og fortsat leve med
ham.
Gud har vidnet om sin Søn. Dette vidnesbyrd
går ud på, at Gud har givet os evigt liv, og dette liv
er i hans Søn (
1 Joh 5,10-11). Som vi har set, vidner Jesus om sig
selv. I
Joh 15,26 siger Jesus, at
Helligånden vidner om ham. Derfor er det helt afgørende, hvordan et
menneske stiller sig til dette
vidnesbyrd. På Jesu tid tog de ?este ikke imod det
- som Jesus her siger det til Nikodemus. (Sml. Joh.
6,36). Det samme er desværre tilfældet idag. Når
Jesus siger dette til Nikodemus, er det for at få
ham - og os - til at tage imod det.
Jesus lægger os indtrængende på sinde: Vil du
blive født på ny, må du høre på dem, som formidler Guds eget vidnesbyrd
til frelse.
I versene 13-16 giver Jesus os selve svaret på,
hvordan det går til at blive født på ny:
»Ingen er steget op til Himmelen, undtagen han,
som steg ned fra Himmelen, Menneskesønnen,
som er i Himmelen. Og ligesom Moses ophøjede
slangen i ørkenen, sådan må Menneskesønnen
ophøjes, for at enhver, som tror, skal have evigt liv
i ham. Thi således elskede Gud verden, at han gav
sin Søn den enbårne, for at enhver, som tror på
ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.«
Først siger Jesus noget om sig selv. Han er det eneste menneske, som kan stige op til Himmelen, fordi han er kommet fra Himmelen. Ordet blev kød (Joh. 1,14). Guds Søn blev menneske. Han tog ikke bolig i et menneske, han blev menneske. Den, som ser Jesus, ser Gud. Han siger det selv: »Den, som har set mig, har set Faderen«( Joh. 14,9). »Jeg og Faderen, vi er ét« ( Joh. 10,30). Som menneske kalder Jesus sig med Guds eget ord i Det gamle Testamente for Menneskesønnen. Det betyder ret og slet Mennesket - mennesket med stort M, som vi ville sige i dag. Guds Søn er blevet det menneske, som virkeliggør Guds plan og idé med mennesket. (Se Sl. 8 og Hebr. 2).
Dette betyder, at Guds Søn er gået ind under dine og mine kår. Han har i dit og mit sted gjort det, vi skulle have gjort, men ikke kan på grund af vor synd. Og han er blevet det, vi skulle have været efter Guds hellige lov, men ikke er. Som Menneskesønnen er han vor repræsentant og stedfortræder over for Gud. Han stiger op til Himmelen. Men samtidig er han også Guds repræsentant og stedfortræder over for os. Han kommer fra Himmelen. Og mens han sidder der og taler med Nikodemus, er han i Himmelen. Dette synes uforståeligt og kan heller ikke fattes med vor forstand. Men lige fuldt er det, som Jesus siger. Og det, vor tanke ikke kan fatte, kan vi tage imod med vort hjerte.
Denne Menneskesøn har altså båret ansvaret
for alt det, vi har forbrudt og gjort Gud imod. Det
var vore synder, der skilte mellem Gud og os. Dem
har Jesus taget på sig. Det er dette, han videre taler
om:
»Ligesom Moses ophøjede slangen i ørkenen,
sådan må Menneskesønnen ophøjes.«
»Ophøje« betyder at hænge op på et kors. Jesus
bruger anskuelsesundervisning for at vise, hvordan det går til at blive
født på ny. Israel havde syndet mod Gud, og som straf blev de bidt af
giftslanger og lå døende i ørkenen. De lå bogstavelig
talt under lovens dødsdom. Det er netop et billede
på vor stilling over for Gud i vore synder.
Da får Moses af Gud befaling til at hænge en
kobberslange op på en stang - et kors. Folket får
besked om at se op på den. De, som gjorde dette,
blev helbredt og beholdt livet. Ved at se på kobberslangen undgik de
dødsdommen.
»Sådan må Menneskesønnen ophøjes, for at enhver, som tror, skal have evigt liv i ham.« Kobberslangen er et forbillede på Jesus. Det, som hjalp Israel i ørkenen og alle, som i gammeltestamentlig tid blev frelst, er, at Gud fra begyndelsen har regnet med det sonoffer, som i tidens fylde skulle fuldbyrdes ved hans egen Søn, Jesus Kristus. Jesu død på korset betyder, at den dom, som Gud i sin hellige lov fælder over den, som synder, blev eksekveret på en stedfortræder, på hans egen Søn, for at enhver, som tror på ham, skal stå fri for sit syndeansvar over for Gud.
Og lige så sikkert, som synden har ført døden med sig, fører Jesu Kristi soning for vore synder det evige liv med sig. Det, som genføder os mennesker, er altså Jesu Kristi forsoning. Det er ved Jesu Kristi fuldbragte værk, vi kommer til liv i Gud. Dette er skænket og givet os i evangeliet. Genfødelsen sker altså ved evangeliet. I det øjeblik, evangeliet skaber tillid til Jesus i et menneskehjerte, er genfødelsen sket.
Dette er i sandhed et ord til dig, som stræber forgæves med at blive en kristen. Du kommer ingen vegne, hverken med din omvendelse, din tro, dine bønner, eller med det, du skal være og gøre som kristen. Du er kørt fast, og du føler dig dømt og anklaget af din synd. Du føler dig måske også dømt og anklaget, fordi du mangler de oplevelser, som du mener hører til. Da skal du vide én ting: Du passer sammen med Jesus. Det er ikke din tro, du skal sætte din lid til, men det, som Guds ord siger om Jesu Kristi soning for dine synder. Enhver, som tror på ham, skal have evigt liv. Enhver, som tror på ham, skal ikke fortabes, men have evigt liv - således lyder det ord, Jesus som sjælesørger gav Nikodemus. Det er Jesu eget svar på spørgsmålet om, hvorledes genfødelsen sker.
Du, som ved med dig selv, at din eneste trøst, dit
eneste håb, det eneste, som kan give dig frimodighed over for Gud, er
Jesus og det, han har gjort for
at frelse dig fra dine synder, du skal vide, at du
allerede hører Jesus til og er født på ny.
Det er Jesu Kristi fuldbragte værk, der skænkes
og gives til enhver, som bliver døbt til den treenige Guds navn. Så
sandt han siden vokser op i troen på Jesus, lever han i samfund med
Gud. Det er
bare så trist at tænke på, at de fleste, som bliver
døbt, ikke vokser op i troen på Jesus. De lever
ikke i det, som blev skænket og givet dem, da de
blev døbt. Da er de kommet bort fra Gud og har
mistet livet i ham. Da trænger de til igen at blive
født på ny.
Ofte bliver det sagt, at der er en skjult dåbsnåde
til stede i dem, som er døbt, men som lever borte
fra Gud. Det er ikke tilfældet ifølge Guds ord. Så
meget sandt er der i det, at Gud aldrig har taget det
tilbage, han har givet dem i dåben. Men det bliver
dem til ingen nytte, så længe de ikke tror. Det er
bare at hindre mennesker i at blive frelst at tale om
en skjult dåbsnåde eller nægte, at de trænger til
igen at blive født på ny.
Hvordan de menneskers stilling er, som er døbt,
men ikke lever med Gud, siger Guds ord os gennem forbilleder:
»Dette skete med dem, så de kan være advarende eksempler, og det blev
skrevet til påmindelse
for os, til hvem de sidste tider er kommet« (
1. Kor.
10,11).
Advarende eksempler - mod hvad? Og hvilken
påmindelse drejer det sig om? Det ser vi i
begyndelsen af samme kapitel:
»Alle spiste den samme åndelige mad og alle
drak den samme åndelige drik, thi de drak af en
åndelig klippe, som fulgte med; og den klippe var
Kristus. Dog, de fleste af dem fandt Gud ikke
behag i; de blev jo slået ned i ørkenen« (1. Kor.
10,3-5).
Her er tale om mennesker, som havde fået alt,
hvad der var givet af Gud til frelse, men alligevel
ikke blev frelst. Hvorfor? Fordi de ikke levede i
tro:
»Det ord, der lød, hjalp dem ikke, fordi det ikke
ved tro blev tilegnet af dem, der hørte det« (
Hebr.
4,2).
Dette uddybes Videre i
Rom. 9,4. Der får vi at
høre, hvad Gud har skænket og givet sit folk, og
som derfor tilhører dem:»Barnekårene og herligheden (Guds nærvær) og
pagterne og lovgivningen og tempeltjenesten og
forjættelserne.«
Alt dette tilhører Israel, siger Guds ord her.
Men Israel ejer det alligevel ikke, og de er ikke
frelst. (Rom. 9,1-3; 10,1).
Ganske på samme måde er det med den, som er
døbt, men ikke lever i troen på Jesus. Det, Gud har
skænket og givet ham i dåben, tilhører ham, og
Gud tager det aldrig tilbage. Men han ejer det
ikke! For at komme til at eje det, Gud har givet
ham, og blive frelst ved det, må han vende om og
modtage Jesus og tro på ham.
Men for den, som lever i troen på Jesus, har dåben langt større
betydning, end vi er i stand til at
fatte.
Nikodemus er i samtalens løb stilfærdigt gledet
ud af billedet. Vi hører intet mere om ham. Virkede Jesu sjælesorg på
ham?
Det tør vi trygt svare ja på. Det ser vi langfredag. Den dag
havde Gud brug for et par modige
mænd til at tage Jesu døde legeme ned af korset.
Ingen af apostlene var rede på det tidspunkt. Men
der var to mænd: Josef fra Arimatæa og Nikodemus, som vovede at trodse
både politiske og religiøse autoriteter og tage Jesu døde legeme ned og
give det en ærefuld begravelse. På den måde gik
det i opfyldelse, som var forudsagt om ham, at
»man gav ham grav og gravkammer hos den rige«. Og i den grav
lå Jesus, til han stod op påskemorgen. Da blev graven igen
tom.
Dette er et mægtigt vidnesbyrd om, at Nikodemus har forstået
Jesus og taget imod hans sjælesorg. Han var kommet til troen på Jesus
som sin
frelser.
Da Jesus kom, kom han ikke for at dømme verden, men for at
frelse den:
»Thi Gud sendte ikke sin Søn til verden for at
dømme verden, men for at verden skal frelses ved
ham. Den, som tror på ham, dømmes ikke; den,
som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har
troet på Guds enbårne Søns navn.«
Jesus kom altså ikke for at dømme, men for at
frelse. Men en dag kommer han igen for at dømme levende og døde. Da
nytter det ikke længer at
komme til ham, sådan som man er. Derfor gælder
det om at høre og vende om i tide.
Den, som gør det, står frelst på dommens dag.
Som ordet siger det her: »Den, som tror på ham,
dømmes ikke.«
Ganske vist skal han fremstilles for dommeren,
men han bliver frikendt og anerkendt som et Guds
barn, fordi han tror på Jesus.
De derimod, som ikke tror på Guds enbårne
Søns navn, er allerede dømt. Og dersom de ikke
vender om, ved de, hvad de har ivente, når Jesus
kommer igen til dom.
Er du blandt dem, som tror på Jesus?
(Kapitel fra "I sjælesorg hos Jesus" af Øivind Andersen - Dansk Luthersk Forlag 1973 - Shafan 17-10-15)