Alle løber de . . . og hvorfor? Jo, det gælder om at komme
først – at være størst.
Sådan
har det været siden skabelsen – og fra den tid har man også oplevet
det, som Hans Erik Nissen kaldte ”Sammenlignelsens forbandelse”.
Alle vil vi gerne have – danne os et navn - være kendte. Fra
Bibelen kender vi også jagten på at skabe sig sit eget navn – at ville
være stor.
1 Mos 11,4: Så sagde de: »Lad
os bygge en by med et tårn, som når op til himlen, og skabe os et navn,
for at vi ikke skal blive spredt ud over hele jorden.«
Der kan siges og skrives meget om vore navne, der er dog ét
navn som bærer alt – JESUS.
I
det navn kan vi træde frem for den almægtige Gud, der har skabt alt og
opholder alt. I det navn må vi bede – og hvad er det så? - Jan Bygstad
har en bibeltime over emnet ”Bøn
i Jesu navn”
- hvor han bl.a. kommer ind på, hvordan mennesket blev udelukket fra
fællesskab med Gud, efter syndefaldet. Men der blev åbnet en dør –
givet et løfte – og Jesus kom, som han selv siger i Johannes
10,7 Jesus sagde da igen: »Sandelig,
sandelig siger jeg jer: Jeg er døren til fårene.
I Jesus er den stængte dør åbnet og der findes ingen andre
veje
til Gud. Det betyder også, at Gud hører og svarer udelukkende på grund
af den af Jesus åbnede dør – I Hans navn kan vi træde frem for Herren,
vor Gud – og må være børn af Ham i Jesu navn.
Gør vi så det? Ja se
det er jo spørgsmålet – for er det ikke sådan, at jeg gerne selv vil
være stor – hav godt ry – og som kristen også gerne agtes højt af ikke
kristne. Derfor sker det, at man som kristen person og kirke slækker
lidt på de af Gud fastsatte grænser – så de ikke er så skarpe. - Man
laver sig en neutralitetszone – en gråzone. Vi skal jo være en åben
kirke, som kan tiltrække mennesker og vokse sig stor.
Hvad siger Guds ord til det? Når vi læser
Sl 23,
sammenlignes vi med får – et får er hjælpeløst og forsvarsløst mod
vilddyr og har ingen stedsands – har brug for en hyrde. Vi må se og
erkende, at vi er hjælpeløse, men jo større vi selv bliver, jo mindre
bliver Gud – Han, der er herre. Så som kristen oplever du, at Gud må
knække denne selvstorhed. Kun dem, der er små er i stand til at se og
værdsætte hvem den hellige Gud er – Han skal være stor - alt andet småt.
Har
du Jesus med i hverdagen, så han får lov at ledsage dig, vil
du
uvægerligt møde modstand – som også kan udmønte sig i had.
Den 15. august 1959 blev der på Kirkedagene i München holdt en morgenandagt af pastor Lüthl, Bern over emnet HAD - Joh 15,18-27. ”Når verden hader jer, skal I vide, at den har hadet mig før jer ...” - her følger et uddrag fra noter af Schildhelm Michelsen:
Verden hader de kristne, de synes ikke om dem , de
elsker dem ikke, de hader dem.
At verden hader os er ikke for vor egen skyld, men den hader os
fordi den hader Kristus, for Jesus skyld. Ikke for vore gode gerninger,
ikke for vor dårlige opførsel. Vi kan leve et nok så kristeligt liv et
nok så respektabelt liv; alligevel vil de hade os, fordi de hader
Kristus. (…)
På korset ser vi først hvor højt Gud elskede Joh 3,16 Men Gud lader det ikke blive herved, og denne enestående kærlighed fortsætter. - Han trækker sig ikke tilbage, han siger ikke: ”Sådan elskede jeg, men nu kan det være nok” , nej han trak ikke sin hånd bort. Også efter Langfredag elskede han. Guds kærlighed fortsætter, den hører ikke op.
Jesus
er nøglen, og Guds mening er at hele verden
skal høre dette glade
budskab: at Gud elsker trods alt.
Hvorden kan nu denne Guds kærlighed bevidnes?
Jo Krisus sagde, at når
jeg går til Faderen vil jeg sende eder Talsmanden, den Hellige Ånd. Når
jeg sender ham, vil han vidne om mig.
Han sender os Sandhedens Ånd, verden skal ikke ophøre med at høre om
Guds kærlighed at Gud elsker, nej siger Jesus, Ånden skal vidne om mig
– ikke fra Himlen – nej - den vidner gennem mennekemund.
Jeg her udvalgt eder siger Jesus, derfor hader verden eder. -
Han tog
os tilside for at vi skal vidne.
Så længe verden står vil der være vidner om Jesus der vil bringe bud om
ham, der vil vidne om ham, og det er underet, at der findes en kirke på
jorden og fortsat vil være det.
De udvalgte drives som en kile ind i verden, og derfor er de hadet, de
tåles ikke.
Kirken vandt verdens gunst, derfor er der ikke liv i den - friheden er borte. Guds udvalgte er ikke særlinge ej heller hoffolk, nej men de er fremmede og udlændige i denne verden. Og da de ikke er af denne verden, derfor opholder Gud ikke med at have omsorg for sine, lige så længe som verden står. Trods had - trods forfølgelser, de er ikke af verden, derfor bevares de af Gud. (Så langt noterne)
Ovenstående er også aktuelt i dag, når jeg tænker på at vinde verdens gunst. Det er farligt at gå den vej, hvor kirken forsøger at sælge budskabet med alle mulige tiltag. Den bliver ikke en kile, som gør op med synden og derved et enten eller – og det omtalte had slipper man for. Det bliver hyggelige samvær – uden at det stikker i hjertet.
Så længe man nøjes med foredrag - gerne med lidt nyheder fra medier, så folk føler sig hjemme, kan man ikke se nogen grund til at høre om frelsen i Jesus Kristus. Den slags kristne arrangementer kan samle mange mennesker – man kan få et navn – blive stor og berømt, men fik Jesus adgang? Det navn, som holder – og bærer.
Er
menigheden ledsaget af Jesus er det også liv i den. Uden
Jesus i
centrum kan der samles mange mennesker – dog uden liv.
Navnet er også indbegrebet af personens karakter. I Det Gamle
Testamente møder vi beretningen om Jakob – og læser om hvordan Herren
giver ham et nyt navn – 1
Mos 32,29 Du skal ikke længere hedde Jakob, men
Israel.
Herren giver ham et nyt navn. Herren velsigner ham ved at give ham et
nyt navn - ophøjer ved at nedbøje - gøre os små, så vi skal blive det,
vi er - hjælpeløse. Han er Herren - vor styrke.
Vi har vor hjælp i Herrens navn, himlens og jordens skaber.
Herrens navn er et fæstningstårn (Ordspr
18,10)
De der kender dit navn
stoler på dig for du svigter ikke dem der søger dig Herre (Sl
9,11)
Gud frels mig ved dit navn (Sl
54,3)
Når han holder sig til mig vil jeg redde ham. Jeg beskytter
ham for han
kender mit navn. Når han råber til mig vil jeg svare ham. Jeg er med
ham i trængslen jeg befrier ham
(Sl
91,14-15)
...glæd jer over, at jeres navne er indskrevet i himlene (Luk
10,20)
Jeg
kender et navn med så dejlig en
klang,
og om dette navn vil jeg synge en sang.
Og navnet er Jesus, Immanuel god,
som har igenløst mig til Gud med sit blod.
(Per Nordsletten 1883)
(Andreas Michelsen - Shafan 18-10-18)