skrevet
-
Shafan
Dette siger Herren:
" ... spørg efter de gamle stier .. "
Jer.6,16

Ind i Guds rige - Joh 3,5 - andagt
Thomas Teglgaard - JOHN - Et år med Johannes evangeliet

Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige« (Joh 3,5)

Det er, hvad det handler om for os mennesker: at komme ind i Guds rige. 

Vi tror muligvis, at det handler om noget andet, men det ændrer ikke på, at det vigtigste for hvert eneste menneske på denne jord er, at det menneske kommer ind i Guds rige. 

To aspekter skal med i dag: 
For det første det med at forstå vigtigheden af at komme ind i Guds rige. 
For det andet hvordan man kommer ind i Guds rige. 

Allerførst må vi forstå vores egen situation: Guds vrede hviler over jorden, der venter et endeligt opgør, hvor Gud straffer al synd, al uretfærdighed, al ondskab. På dommens dag afgøres alting endeligt, og der er ingen ankemuligheder. 

På nuværende tidspunkt findes der formentlig milliarder af mennesker, som ikke anerkender den domstol. Men det har ingen praktisk betydning; de engle, som sendes ud over hele jorden for at indfange hver enkelt, tager dem alle - om det så er i håret eller benet, ved jeg ikke, men jeg ved, at de alle samles foran Guds trone, hvor de skal dømmes. 

Jeg skal gerne tilstå, at jeg på mange måder frygter den dag. Jeg frygter, at noget som helst, der er mit, noget som helst, jeg har gjort, hvad enten jeg fandt det godt eller skidt eller midt i mellem, jeg frygter, at noget som helst, der har med Thomas at gøre, skal have betydning den dag. Jeg giver afkald på en hvilken som helst god gerning, en hvilken som helst trøstende eller opmuntrende sætning, en hvilken som helst god tanke, hvis blot det dermed også var muligt at give afkald på alt det andet. 

Hvordan du har det med dommens dag, ved jeg ikke. Prøv at tænke efter: Glæder du dig til den, eller frygter du den? Tænker du nogensinde på den, eller skænker du den ikke en tanke? På den sidste dag, hvor alting afgøres, bryder Guds rige for evigt synligt frem på jorden. Alt det andet forsvinder som dug for solen eller rettere sagt: Alt det andet er henvist til et sted, hvor solen ikke skinner, og det skal nok forstås ret bogstaveligt! 

Når Guds rige bryder frem, er alt evigt godt og herligt og vidunderligt og rart og uden sorg og smerte og død. Al forbandelse er borte. 

Guds rige - hvem er med dér? 

Det er de mennesker, som kom til tro på Jesus nu i tiden, mens de levede på denne jord (og sådan rent hypotetisk, hvis man er en succesfuld astronaut: og en hvilken som helst anden planet). 

Det - og intet som helst andet - er afgørende. Guds rige kommer man ind i ved troen pa Jesus. 

Betyder det, at en morder kan komme ind i Guds rige? Ja, hvis morderen tror på Jesus. 
Betyder det, at en ægteskabsbryder kan komme ind i Guds rige? Ja, hvis ægteskabsbryderen tror på Jesus. 
Betyder det, at en tyv ...? 
Ja, det betyder, at om man så er en pædofil massemorder, som netop har stjålet en hel ø og nu har planer om at myrde sig hele vejen frem til verdensherredømmet - selv hvis det forholdt sig sådan, så er der dog endnu håb. 

I Ny Testamente læser vi mange steder om, hvad der sker med mennesker, når de møder Jesus. Der var en lille bitte tolder, som var en stor snyder; der var en religiøs fanatiker, som havde fuldmagt til at indfange de kristne - bum! - så møder de Jesus, og alt er ændret. 

Ind i Guds rige. Det er, hvad det handler om. Hvordan? Ved at tro på Jesus.

(Andagt af Thomas Teglgaard - fra  JOHN - Et år med Johannes evangliet  - Lohse 2016 - Shafan 26-1-19) 



Webmaster, Andreas Michelsen

Forside: www.shafan.dk

skrevet Bibeltekster er hentet fra den autoriserede oversættelse, 
© Det Danske Bibelselskab 1992  og kan læses på BibelenOnline