For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv (Joh 3,16).
Betragt i dette vers, hvad Jesus gør og lider for vores skyld.
For vores skyld bliver han menneske og stillet ind under loven under Guds vrede for vores synders skyld. Han bliver stillet ind under døden, tilmed den mest forsmædelige død, hængende i luften på korset. Han bliver fordømt til, som han selv kort forinden siger, at tage Djævelens og hele Helvedes rasende stormløb og forbitrelse på sig, og han må kæmpe med dem, så del i ordets egentligste betydning gælder, at han bliver hengivet. Og dog bliver Jesus hengivet på den måde, at han i denne kamp træder Djævelen og synden, død og Helvede under fode. Ved sin opstandelse og himmelfart bliver han herre over alle ting. Og det giver Jesus os til ejendom, så vi må have både ham og alt, hvad han har udrettet.
Men Jesus giver os sin gave på den måde, at han ikke regner den som en løn, man skal trygle om, eller som en fortjeneste, der skal gengældes, men netop som en gave, som han giver os frivilligt af ren og skær nåde. Modtageren kan og skal her ikke gøre mere end at lukke hånden op, holde den frem og med kærlighed og tak modtage det, der bliver skænket af Gud, som vi trænger så meget til.
Guds gave og nåde er altså langt større, rigere og mægtigere end hele verdens synder. Intet menneskes synd, end ikke alle menneskers uværdighed og velfortjente, evige straf og fordømmelse tilsammen, kan være så stor, at storheden af denne kærlighed og nåde og syndsforladelse ikke højt og dybt, bredt og langt vejer tungere, ja oversvømmer den, som Paulus siger: "Blev synden større, er nåden blevet så meget desto større" (Rom 5,20).
Og som David siger: ”Så høj som himlen er over jorden, så stor er hans nåde mod dem, der frygter ham" (Sl 103,11)
I så uendeligt stor udstrækning tager Gud altså vore synder bort fra os.
Hvordan skulle det være muligt, at der ikke var syndsforladelse for dig, når Gud elsker verden, mens den endnu er sunket ned i al sin synd og ondskab? Når Gud så højt kan elske den verden, der er hans fjende og spotter ham, og når han kan give verden så meget, ja sig selv - hvordan kan du da tro, at han vil lade sin vrede blive over dig og ikke tilgive dine synder, når du søger og råber til ham om nåde?
Hvilket hjerte må nu ikke med glæde vente sig alt godt fra ham, der har bevist så stor en kærlighed, at han har hengivet sin kære søn for de ugudelige - for hele verden og alle mennesker i den, der aldrig har gjort noget godt, og som hver time og hvert øjeblik har handlet imod hans bud? Jesus lærer os her, at vi ikke er fortabte, men har et evigt liv; at Gud har elsket os så højt, at det har kostet ham hans eget elskede barn. Ham har han stødt ned i elendighed til død og Helvede og har ladet ham tømme bægeret helt til bunden.
Og dette er måden, vi bliver salige på. Hvis der havde været en anden vej til Himlen, så havde han også nævnt den. Men der er ingen anden. Lad os derfor holde fast ved ordene her. Lad os støtte os til dem. Lad os lægge vores hjerte helt op af dem, lukke øjnene i og sige: "Om jeg så havde alle de helliges fortjeneste, alle jomfruers renhed og hele Skt. Peters fromhed, så giver jeg ikke en øre for noget af mit eget. jeg må have en anden grundvold, som jeg kan bygge på, nemlig disse ord: 'Gud har givet sin søn, for at enhver, som tror på ham, som Faderen har sendt af kærlighed, skal blive salig'.”
Skal du blive bevaret, må du dristigt stole på disse ord og frimodigt kaste din tros anker på denne grund, som er hans eget ord. For dette ord kan ingen djævel, død eller Helvede undertrykke. Dette ord vrister Faderen fri fra Djævelen, Helvede, døden og alt, som vil forhindre det. Lad det derfor gå, som det vil, når bare du siger: ”Her står Guds ord! Det er min klippe og mit anker, som jeg bygger på, og det skal blive stående! Og når det bliver stående, så bliver jeg også stående."
For Gud kan ikke lyve. Og før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af hans ord, før alt er sket.
(Andagter af Martin Luther 10 og 11
august i SÅ FAST EN BORG - Luthersk Missions Bibelskoles
Elevforenings Forlag - i kommission hos Nyt Livs Forlag 2017 -
Shafan 15-08-22