Men Maria stod
udenfor ved graven
og græd. Som hun nu
stod og græd, kiggede hun ned i graven ...
Da hun havde sagt det,
vendte hun sig om, og hun ser Jesus stå der ... (Joh,
20,11 og
14)
Den første dag i ugen. En sejrsmorgen.
Men Maria
Magdalene var ikke alene ved graven. Dette stærke kapitel, skrevet af
en apostel (læs det langsomt igennem nu), fortæller, at både han og
Peter kom til graven. De var tre, der løb denne tidlige solopgang.
Efter at Maria havde opdaget, at stenen foran graven var taget bort,
løb hun til det hus, hvor hun vidste, at de elleve holdt til. Det
hastede med et bud. Da var det, at Peter og Johannes begav sig af sted.
Vi læser: - De løb sammen, men den anden discipel løb hurtigere end
Peter og kom først til graven (v. 4).
Et påskemorgens kapløb.
Noget undrer os i denne stærke påskemorgen-skildring. Dette:
-
Hvorfor viste Jesus sig ikke for de to forpustede disciple? Begge havde
jo på en speciel måde stået Jesus meget nær i forkyndelse og
oplevelser under vandringen gennem landet i løbet af de sidste
to-tre år. Johannes nævner i beskedenhed ikke sit eget navn i denne
skildring. Kun »den anden discipel«. I en anden sammenhæng i
evangelierne tilføjer Johannes: »harn, som Jesus elskede «. En åndelig
beskedenhed til glæde for Jesus og velbehag for jorden. Så stor i sin
beskedenhed, at Herren til sidst åbnede himmelportene over øen Patmos,
så denne apostel kunne give jorden »Åbenbaringens bog«. Havde denne
broder med det vågne, ømme sind og sin dybe hengivenhed i
efterfølgelsen ikke også behov for et nyt møde med Mesteren? Alligevel
viste Jesus sig ikke for ham i denne morgenstund.
Eller Peter?
Ingen i
discipelflokken havde så stærkt et behov for et gensyn med Jesus som
netop denne evnerige, men impulsive og svigtende medarbejder. Hans
særegne temperament havde givet sig udslag til begge sider. På
ypperstepræstens gårdsplads svor han, at han ikke kendte den mand fra
Galilæa, som netop da blev hudstrøget og tornekronet. Et ord fra en
tjener i huset, som tilfældigvis kom forbi kulilden, udløste denne
bedrøvelige svigten hos en ung kandidat efter tre års »vandreseminar
«.
Men straks vælder angeren frem, stærk og tung, fra en ung
discipels
indre. Han rejste sig fra varmen ved bålet, hvor han havde søgt sammen
med embedsboligens vagtfolk. Han gik så ud for at græde. Traditionen
fortæller, at han der i natten fandt tilbage til Getsemane til det
oliventræ, hvor han sov, mens Jesus bad. Det var et blik fra Jesus uden
ord, der vækkede dette sendebud ved bålet. Jesus blev netop da
fornedret ført over gårdspladsen. Der kom blodspor i de slidte sten.
Jo, hvem trængte vel som apostelen Peter til at møde Jesus igen. Til at
bede om tilgivelse, og til fra den opstandne Herre at høre det i
solopgangen: - Alt er tilgivet og glemt!
Sådan ville fortroligheden
være genoprettet. Fællesskabet i orden. På ny at måtte lytte. Opleve
fortsat at være elsket af Mesteren. At være lukket ind i det gode
åndelige fællesskab.
Og så tilbage til vort spørgsmål:
- Hvorfor
viste Jesus sig ikke for de to,Johannes og Peter? Du har sikkert
opdaget
det, da du læste bibelafsnittet langsomt igennem. De havde sådan et
hastværk.
De tog sig ikke tid ved graven. Forpustede efter spurten fra
salen kigger de begge ind i graven, som var hugget ud i bjerget. Ser
ligklæderne. Peter så lidt mere end Johannes, nemlig det klæde, som var
lagt over Jesu ansigt. Døde ting så de. Noget efterladt. Så gik
disciplene hjem igen (v. 10).
Vi bliver bedrøvet over denne triste
afslutning. Og jeg tror ikke, de løb om kap på hjemvejen. De gik
langsomt op ad trappen til salen - til de ni, som venter. Og de ni
læser historien i de to ansigter. Budskab om døde ting skaber ikke liv.
Ligklæder bringer ingen trøst. Selvom Peter kan tilføje, at han også
opdagede, at Herrens ansigtsklud lå pænt sammenlagt for sig selv.
Et
suk gik gennem salen, da de to nu sætter sig. De var ikke forpustede
efter en spurt op ad trapperne.
Hvad var fejlen? Hvad svigtede i denne
morgentime?
De tog sig ikke tid ved graven. Tid til at vente i
tilbedelse. Tid til nogle minutter i en skuen mod Faderen - den vej,
deres Herre havde vist dem.
En farlig hast hos disciple.
Ikke tid.
Derfor gik de også glip af noget vidunderligt - det, som Maria
Magdalene fik lov at opleve.
Og vi følges med de to. Vi hverken
kritiserer eller bebrejder. Vi ligner dem nemlig sådan. Guds børn
haster gennem en dag uden tid til en stille stund. Muligvis uden
trang til det. Da er dødstegnene endnu farligere. Vi forsømmer nok
ofte at vente i vor enebøn og være stille for Herren. Måske er det i
den stille venten, at han kommer til os. Kommer med svar. Kommer med
favnen fuld. Med morgendug. Med levende vandstrømme før min travle dag.
Et pust over mig, der venter: - Tag imod Den hellige Ånd! Sådan gik det
senere med de elleve, da de ... ventede.
Åndelig hunger og længsel
efter Jesus og hans gaver er min åbne dør mod giveren, som pejlede sig
ind til mit ståsted. Men han finder mig måske ikke, når han når frem.
jeg havde ikke tid til at vente. Mit Jesusliv var kommet ind i et
farligt hastværk.
Er dit også det?
Maria Magdalene
Med hende er det
anderledes. Hun tager sig tid. Hun kom før de andre. Og hun bliver der
længere. Hun bliver stående grædende ved den tomme grav. Hendes
redningsmand er borte. For det var han netop.
- Da han var
opstanden
tidlig om morgenen på den første dag i ugen, viste han sig først for
Maria Magdalene, af hvem han havde uddrevet syv onde ånder.
(Mark.
16,9)
Ved sit første møde med Jesus var hun besat. Ikke kun af en,
men af syv onde ånder. Og vi, som har mødt den slags mennesker i vor
tjeneste ude, ved, at en ond ånd er nok til at gøre mennesket til en
Djævel og hjemmene til et Helvede. Jesus drev alt dette onde ud af
hende. Fra det øjeblik kom hun også ind i Jesu følge på en
stærkt
aktiv
måde.
- Og det skete
i tiden derefter,
at han vandrede om fra by til by
og fra landsby til landsby og prædikede og forkyndte evangeliet om
Guds rige; og de tolv var med ham og ligeledes nogle kvinder, som var
blevet helbredt fra onde ånder og sygdomme; det var Maria, der kaldes
Magdalene, af hvem syv onde ånder var faret ud, og Johanna, der var
gift
med Herodes' husfoged Kuza, og Susanna og mange andre, som gik dem
til hånde med det, de havde. (Lukas 8,1-3)
Kvinden, der står tilbage
ved Jesu tomme grav i gråd, er altså ikke hedning, er ikke et ufrelst
menneske. Det er et menneske, der har mødt Mesteren, Jesus Kristus i
magt og vælde, og som Frelseren. Hun er kommet ind i hans følge. Fundet
hans spor i tjeneste og hengivelse. Det, der skildres i
Lukas-evangeliet er vel jordens første missionskreds - en kvindekreds.
Der blev Maria medlem. Jesus stiftede ingen organisation eller noget
kirkesamfund. Som ganske ung kristen undrede jeg mig over, hvor Jesus
fik sine midler fra. Han selv og de tolv var jo i deres bedste alder
med en god appetit. Ofte måtte de vel også overnatte på herberger rundt
om i landet. Ikke alle steder var der Betaniahjem at tage ind i.
Indtil
jeg en dag kom til dette afsnit. Da var det, at det formede sig for den
unge mand, hvad det vil sige at være en kristen: Frelst, følge, tjene
med det, jeg ejer.
- Gik dem til hånde med det, de havde! Hvilken
opgave. I dag er den vor.
Men nu er lederen, Jesus, blevet borte for
Maria Magdalene. Det var de tolv også, som var med ham. To kom netop
ved hendes side ved graven. Men også de er pludselig borte igen.
Men
hun bliver. Hun græder og venter. Så begynder der pludselig at ske
noget.
1. To engle (v. 12)
Maria havde kigget ind i graven. Og havde
opdaget disse to, som sad derinde. Historikerne fortæller os, at de
rige ved den tid lavede disse klippegrave rummelige. De havde råd til
det. Der plejede også at være sæder hugget ud i to af væggene. Sådan
var
det i den grav, Josef af Arimatæa havde gjort klar til sig selv.
Skriften siger, at han var en rig mand.
Maria får altså lov til at
opleve liv derinde i graven. Og englenes glans overstråler både ligsvøb
og ansigtsdug. Vi aner, at Marias tårer standser. Løn for længsel,
for ventetid og for tårer.
2. Hører ord (v. 13)
I dag har vi det
skrevet i Bibelen. Vi har Ordet, det havde Maria ikke. Derfor kom der
sendebud med ord.
Der er noget gribende og meget alvorligt i Marias
oplevelse ved graven - som et troende menneske. En udvikling. Noget
fremadskridende. Vækst i kendskab. Sådan er der noget tilrettelagt for
hvert enkelt Guds barn. Sandheder, vi må bringe Kristi menighed: Vækst
og modning som troende. Paulus var missionær og havde været omvandrende
prædikant i mange år, da han udbrød: - sammen med alle de hellige må
kunne fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er,
og kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I kan fyldes
med hele Guds fylde ... (Ef. 3,18-19).
Marias oplevelse alene der ved
graven taler til os netop om denne paulinske sandhed. Og så som det
tredje:
3. Jesus står der (v. 14)
Tårer, ord, Jesus. Men hun måtte
vende sig om, før hun fik øje på Jesus.
Og det er muligt, at et eller
andet Guds barn, netop nu under læsningen, bliver standset af Den
hellige Ånd. Du er kommet ind i en sløvhedsperiede som kristen. Optaget
af mange, mange ting. Det er længe siden, du fandt tid til en stille
stund med Ordet i bøn, venten og længsel. Nu er det, som noget vågner
til live igen. Jesus vil så gerne åbenbare sig for dig på ny. Han vil
igen tage sig af dig. Men der er noget i dit liv, som du må vende
dig fra for at få Jesus at se på ny.
Om Maria står der:
- Vendte hun sig
om, og hun ser Jesus stå der ... (v. 14).
Er du nu villig til at vedgå,
erkende og vende dig bort fra det, Den hellige Ånd overbeviser dig om
som en hindring for at få Jesus at se? Når du ser Jesus, får du del i
det, Paulus har sagt os - hele Guds fylde!
4. Maria som budbærer
Nu
kunne Maria have spundet sig ind i den stærke oplevelse ved graven.
Englesynet, ordene og så det personlige møde med den opstandne Jesus.
Men det får hun ikke lov til.
- Gå til mine brødre! lyder ordren (v.
17).
Og opgaven var sikkert ikke vanskelig for Maria denne morgen.
Hun trækker sine vide gevanter sammen og løber. Ja,jeg tror, at nu er
det denne discipel, der løber. To trin ad gangen op til salen. Døren
åbnes på vid gab ind til de elleve modløse og sorgfulde. Forpustet og
varm:
-Jeg har set Herren! (v. 18). Herren, Jesus Kristus.
Ikke
ligsvøb og ansigtsklæde. Ikke engle eller skinnende klæder. Nej -
Herren! Maria er midt i den Gudgivne oplevelse. Hun er på budbærerens
plads. Ikke i en grøft til venstre eller højre.
Og salen vågner.
Ryggene rettes. Ansigterne lyser op. Et levende vidne er kommet op ad
trappen. Solen bryder igennem. En tændt sjæl står inden for en dør, som
alle glemte at lukke. Hun står der med et genskin af Frelseren selv.
-
Kun den grebne taler griber! Sådan sagde den kendte (nu glemte)
sigøjner-evangelist Gipsy Smith i en stor tale i metodistkirken
Central Hall i London for mange, mange år siden. Det var ved et møde
for prædikanter. hvor jeg havde vovet mig ind.
O salige stund uden lige, han lever, han lever endnu! Han vandrer i sejerens rige, min sjæl, hvorfor sørger da du? Han er ikke længer i graven, hvor blegnet i døden han lå. Jeg levende så ham i haven, og aldrig så skøn jeg ham så. |
Han lever, og jeg må nu bringe hans venner det salige ord – o, jeg, som er ringest blandt ringe, den mindste han kender på jord. Tænk, jeg skal hans hilsen frembære, o, kunne jeg synge den ud! Mer kunne ej engle begære end gå med så saligt et bud! |
O salige stund uden lige, han lever, han lever endnu! Han vandrer i sejerens rige, min sjæl, hvorfor sørger da du? Du søgte din trøst hos den døde og dvæled i gravnatten kun, den levende kom dig i møde, o salige, salige stund! |
O salige stund uden lige - Johan Halmrast 1890 |