Tresindstyve stadier bliver til en håndsbredde mellem stole ved et bord i et hjem, hvor dørene er slået op for Jesus. Da begynder han at give. Brudt brød deles ud. Først en vandring i tvivl, sorg og bedrøvelse. Tre sammen. Midterst er det Frelseren. Der lyttes nogle stadier. Så har det hjulpet. Øjnene åbnes og bliver klare. Projektørlys over Golgataprofetierne. Og nu bare en håndsbredde eller to mellem hænder, der giver, og discipelhænder, der tager imod. Nærhed. Fornyelse. Varme.
Ja, varme.
Vore kristne lande i Vesteuropa,
den verden, der fik evangeliet først, bliver koldere år for år, når det
gælder levende og stærkt kristenliv. Vi giver efter for tidens tryk
og påvirkning. Vi smittes af den. Langsomt over årtier. Vi omformes
ubemærket. Males i tidens kværn. Vi er her, men er blakkede og
kraftløse, betragter Ordet og vor hellige bekendelse med uklare øjne.
Tresindstyve stadier fra Jerusalem bliver alt uklart.
Sammenblandet.
Profetens ord er stadig aktuelt:
- Dit sølv er blevet
til slagger, din
vin er spædet med vand. (
Es. 1,22)
Vor eneste redning er - besøget.
Dette at Jesus indhenter os ude ved de farlige tresindstyve stadier.
At
vi kommer ind i vækkelse og fornyelse. Opgør og udfrielse. Bøn født af
nød. Hengivelse i forbøn. Trang til at vidne.
Der står om disse to
disciple: - De brød straks op og vendte tilbage til Jerusalem (
Luk.
24,33).
Nu var det jo sen aften, ja, måske allerede nat. Tresindstyve stadier uden gadelys. Der var ingen bus eller taxa. Der var sand og sandaler. De kunne jo have ventet, til det blev morgen og lys dag. Nej, det kunne de ikke. De måtte dele den vidunderlige oplevelse med andre. I den sene nat fandt de frem til discipelflokken i Jerusalem.
Her ligger nok hemmeligheden til vækkelse, til evangeliets sejrsgang i mit fædreland og ud til jordens yderste grænser. Der sker altid noget, når Jesus igen indhenter disciple, der på en eller anden måde har fået radiusafstand til Golgata på tresindstyve stadier eller mere. Når den opstandne kommer op ad trapperne og sætter sig ved mit bord. Der sker noget, når nærhed afløser afstand. Når Herren gæster os, kommer os nær i en fornyelse, må vi dele det med andre. Da fyldes den lille sal ved bedemødet før mødet i den store sal. Da ligger der åndsmagt over prædikestol og vidnemøde. Da fyldes offerkurvene.
Men det begynder
måske med to eller tre.
I efteråret 1982 oplevede en lille by i Agder
en gennemgribende vækkelse. Det lille missionshus var forfaldet
gennem årene. Ingen tænkte på at reparere det. Det blev så sjældent
brugt. Men i den lille sal blev der i mange vintre fyret op en aften om
ugen. To-tre, somme tider fire mødte op for at bede. Disse var
indhentet og havde mødt Jesus på ny. De havde fået en stærk nød for
deres egn.
Gennem flere vintre og lyse sommeraftener blev døren til
den lille sal låst op og låst sent igen. Og så svarede Herren med en
gennemgribende fornyelse over de troende i byen og med vækkelse over
mange, der stod helt udenfor.
Et af resultaterne?
Dette: Nu står
missionshuset nyrestaureret og smukt i byen. Ikke ved formaninger. Ikke
ved påmindelse fra nogen. Nej, Herren havde indhentet sine sløve
disciple tresindstyve stadier fra Golgata, fornyet dem, renset og tændt
brand i deres hjerter. Uklare øjne var blevet åbnet. Så en dag kunne
der ligge 20.000 kr. på lederens bord. En anden dag 10.000 - eller tre
gange dette beløb.
Det kunne vi læse om i bladene. Og det stadfæster
de sandheder, vi her taler med hinanden om. Jesus er den samme
i dag.
Fra den lille sal ind i en nyrestaureret stor sal. Resultatet af besøg
- for nogle ude ved den sidste stadie af de tresindstyve.
- Da
han brød brødet ... (
Luk. 24,35).
Det skulle en gæst ikke gøre.
Efter
jødernes tradition var det hjemmets overhoved, der skulle udføre denne
handling. I dette tilfælde Kleopas eller den navnløse medvandrer.
Så
lærer vi noget her:
Først noget om Jesus. Han tiltvinger sig ikke
adgang. Ordet fortæller, at han lod som om han ville gå videre (vers
28). Han ønskede sikkert ikke noget mere end at blive budt ind - komme
de to endnu nærmere og dele noget med dem i enrum.
Det er disciplen,
der må indbyde - åbne døren.
For det andet: Der ligger en risiko i det
at få besøg af Mesteren ude på vore tresindstyve stadier. En fare ved
at han standser ved vor dør, og vi indbyder ham. Risiko?!
Du studser.
Jo, denne: Han indtager højsædet! Han ønsker ikke at være gæst
i nogen
forsamling eller noget hjem eller hjerte. Nej, der hvor der åbnes for
ham i sønderknuselse, opgør og renselse, går han lige til højsædet. Der
er hans plads. Frelseren, mit eneste håb i liv og død, er også konge.
Derfor tager han heller ikke imod noget mindre end højsædet -
tronen.
Ikke for at herske, men vejlede.
Husbond!
Jesus gav sig selv denne
titel (
Matt. 20,1).
Os andre i efterfølgelsen kalder han arbejdere.
Så er vi rigtig placeret i forhold til højsædet.
- Husk du er soldat!
Det lød over telefonen fra bestyrelsens formand mellem jul og nytår.
Jeg var hjemme i Norge mellem to perioder i Asien. Jeg var lige kommet
hjem fra en prædikerejse nordpå i landet. Hjemkomsten til Oslo skete
lige før juleaften, da jeg var forsinket på grund af vækkclse, hvor
jeg
havde været. Jeg glædede mig til også at fejre nytår med min
familie.
Men nu var en af missionens ledere blevet syg. Han skulle have
talt ved
dette specielle nytårs møde.
- Du må rejse i stedet, Aavik.
Der blev
vist en lille pause i telefonen. Jeg var ung. De små børn omkring mig
ved telefonen var glade for, at far var hjemme igen. Det var i den
pause, det kom klart og tydeligt fra den anden ende af tråden: - Husk
du er soldat!
Jeg var bedrøvet, bestemt ingen helt. Og med mange
spørgsmål: - der er vel andre, der kunne ... ?
Denne leder er forlængst
borte - hjemme hos Gud men budskabet til mig over telefonen har fulgt
mig lige til i dag. Det hjalp mig til at falde til ro i tjenestestolen
ved husbondens langbord. Højsædet blev trukket lidt frem den dag.
Tjenersædet fandt også sin plads. Lydighedsforholdet til Mesteren blev
lidt klarere. Forsagelsen og troen - som vi er døbt til og i det
mindste jeg som fjortenårig blev konfirmeret ind i glemmer vi dem i
dag?
Troen taler vi meget om.
Om forsagelsen meget, meget lidt.
Desværre.
I mange troendes liv har Jesus blot fået en
skammel lige
inden for vor dør. Det kan være godt at have med, hvis der skulle ske
noget, så vi får brug for ham. Men højsædet vil vi selv
beholde.
At
blive indhentet af Jesus i tresindstyve stadiers afstand fra Golgata
indebærer også, at han og jeg bytter plads. Han indtager
højsædet. Jeg
skammelen.
Men soldateropgaven, tjenervejen, er ikke det første.
Heldigvis begyndte det ikke der, men med dette:
- De genkendte ham, da
han brød brødet (vers 35).
Før han sender ud, deler han ud. Deler brød
ud.
Ære være Faderen, Sønnen og Ånden for det.
-Han, som
mætter din
sjæl (
Salme 103,5).
-Du dækker bord for mig (
Salme
23,5).
Efter dette nådemåltid haster de to af sted. Husbond og tjenere. Sådanne disciple kan tiltagende nat og mørke ikke holde tilbage.
Dette med åndeligt åbne øjne har noget med Johannes' Åbenbaring at gøre. I brevet til menigheden i Laodikea læser vi:
- Derfor råder jeg dig til hos mig at købe guld, lutret i ild, så du kan blive rig, og hvide klæder at iføre dig, så din nøgenheds skam ikke skal blive åbenbar, og øjensalve til at salve dine øjne med, så du kan se. ( Johs. Åb. 3,18)
Købe salve til
øjnene ...
Læser vi hele dette brev, opdager vi, at menigheden havde
uklare åndelige øjne.
Men købe? Bibelen siger jo, at alt er frit og
gratis. Det er bare at komme og tage imod.
Sælge - købe.
Disse to ord
bruger Jesus, når han taler til folket om at omvende sig, blive frelst
og komme ind i hans følge.
- Med Himmeriget er det ligesom med en købmand, der søgte efter skønne perler; og da han havde fundet en meget kostbar perle, gik han hen og solgte alt, hvad han havde, og købte den. ( Matt. 13,45-46)
Vi lægger nøje mærke til Jesu ord her. Han siger om
købmanden, at han søgte. I åndelig tale ville vi vel i dag sige, at han
var vakt - var et søgende menneske. Det er vigtigt at lægge mærke til.
For først da er man villig til at betale eller ofre noget.
Det hænder
af og til, vi læser eller hører ord som dette: - Det kostede denne
kvinde eller mand meget at overgive sig til Gud.
Det kostede. Eller: -
Det blev dyrt for denne broder at vende tilbage til Herren.
Ude på
missions markerne kan vi opleve dette meget konkret, når vi står rundt
omkring et bål på den åbne gårdsplads i hjem, hvor familien har
overgivet sig til Gud. Det er mange generationers afguder, der går op i
luer. Og det koster meget for denne familie, der har ansvar for
slægtssammenhængen netop i denne time, men alle er klar over, at de
må.
For dig, der er et søgende og længtende menneske, er det andre
ting.
Du er ganske klar over, hvad det er - for at blive i billedet fra
missionsmarken - der må kastes på bålet. Det skal koste noget fra vor
side. Ellers bliver den åndelige fødsel uden veer, og det nye liv, om
der er noget nyt liv, vegt og farveløst som et forårsskud i en mørk
kælder.
Den samme lov gælder for en discipel ude på de tresindstyve eller måske hundrede stadier. I et nyt møde med Jesus, når han indhenter os, kommer det altid til et opgør med fortiden. Helt konkret: Gammel gæld jeg må betale, mennesker jeg må opsøge og bekende synd for. Det kan også være et opgør med landets myndigheder for at få fred i sjælen og håb om evig salighed.
Den slags koster! Men det er ikke betaling for frelsen, for syndernes tilgivelse. Alt det blev klaret af Jesus på Golgata. Men en missionær, som har oplevet de dybtgående vækkelser i østen, undrer sig undertiden herhjemme. Ved mødet lyder der en indbydelse til at komme frem og overgive sig til Jesus. Det har jeg selv gjort. Da smerter det dybt at se ældre og unge stå der uden en tåre over sig selv.
Nu ved jeg godt, at »tårer kan ej frelse«, men skatten er gemt i en mark, sagde Jesus. Og ofte må der graves dybt både i min fortid og nutid i bekendelse og opgør, før jeg favner denne skat. Nogle graver den også ned igen. For det er en perle, siger Jesus. Og den skal være til pryd - funkle klart på vort bryst. Det kan tit og ofte koste ganske meget. Perlen er bekendelse. I et kristenliv levet for Herrens åsyn, funkler og stråler den. Ude omkring de tresindstyve stadier har den tabt sin glans. Den begyndte at stråle igen ved et bord, hvor Jesus brød brødet. Ordet, da Herren udlagde skrifterne, tændte en ild hos de to disciple, så afstanden til korset blev afkortet til en håndsbredde. For denne hellige ild strålede perlen op igen. Den lyste under de tresindstyve stadiers hastige gang tilbage til Jerusalem, og i nytændt glans i et stærkt vidnesbyrd blandt de elleve.
- Hid alle, som
tørster, her er vand, korn, I, som ikke har penge! Køb
korn og spis uden penge, uden vederlag vin og mælk. (
Es.
55,1)
Køb uden
penge.
Et paradoks.
Men dette er evangeliet om frelsen. Når vi kommer
til Jesus første gang og senere i vort daglige komme under vandringen
mod Paradis. Fra vor side skal det koste noget at komme gennem den
trange port. Ligeledes når Herren indhenter os i en vækkeisens
fornyelse. Manden solgte alt og købte perlen - skatten! Sådan sagde J
esus.