Vinduer mod Jerusalem - Af Dag Risdal | Se, vi går opp til Jerusalem! - Af Kristian Fagerli |
Jeg må gå fri - Sange af Anne Kristine Haahr | På avstand - Af Egon Jensen |
Tre ved et bord - del 1 -
Tre
ved et bord -
del 2 - Tre ved et bord -
del 3 - (Hele artiklen som
PDF) Af Asbjørn Aavik - "Efter påskemorgen - Jesus møder sine svigtende børn" - Emmausvandrerne |
|
Påskeord hos Sakarja - Af Nils Dybal Holthe | Timen er kommet - Af Kjell Dahlene |
Kom meg i hu i dit rike! - Af Hans Erik Nissen | Stedfortreder og forsoner - Af Carl Fr. Wisløff |
KORSORDENE af Hans Erik Nissen - | 4. Korsord: Min Gud, Min Gud! - 5. Korsord: Jeg tørster |
6. Korsord: Det er fuldbragt 1-2 - 3-5 - 6-7 - | 7. Korsord: I dine hænder - Hans Erik Nissen |
Vårt skyldbrev - Af Per Bergene Holm | Eksamen ved en båd - Af Asbjørn Aavik |
Fra nådestolen vil
jeg tale med deg -- Av Olav Hermod Kydland |
Føregarden -
samlingsplass og skiljeplass - Af Otto Jakobsen |
Fader - Af Hans Erik Nissen | Knust - Av Odd Eivind Stensland |
Offerlammet Jesus - Af Erik Høiby | Den store forsoningsdag - Af Wilhelm Busch |
Nåde og nød ved Jesu kors - Af Göran Holmgren | Maria Magdalene - Af Asbjørn Aavik - PDF | Fornyelse i et besøg - Af Asbjørn Aavik - PDF |
Et knækket siv (Tomas - en apostel) - PDF - | Herren ser - Af Eivind Gjerde - PDF | Lukas 24 - det åpne kapitlet - PDF Af Eivind Gjerde |
Jesus vil give dig fred - Af Carl Fr. Wisløff - PDF | Hvad ser du? - Andreas Michelsen | Seier gjennom lidelse - Per Bergene Holm |
Getsemane - Kjell Dahlene | Ja, jeg tror på korsets gåde! - Gunnar Holth | Jesu Kristi død og vor død - PDF Aksel Valen-Sendstad |
TAK - Påskehilsen 2015- Shafan | Judas Iskariot - Asbjørn Aavik | Mariæ bebudelses dag - Per Bergene Holm |
Guds rike - Per Bergene Holm | Korsord, Opstanden, Påskehymne Flere |
Påsken 2016 | Profetier om Påsken - Kjell Dahlene - PDF | ||
Påskenøglerne - Asbjørn Aavik | Under oljetrærnes skygger - Søren Dahl | Getsemanes seier - Frederik Wisløff | Fodvaskningen - Odd Eivind Stensland |
Jesus måtte dø - Gudmun Vinskei | Et underfuldt syn - George Bennard |
Den ene røver siger disse ord til den anden. Hans åndelige erkendelse er bemærkelsesværdig. Han ser, at bag hån og spot ligger mangel på gudsfrygt.
Hvad vi siger om Jesus, er bestemt af vort forhold til Gud. Når Bibelen siger, at vi skal dømmes efter gerninger, betyder det ikke, at en eneste af dem kan frelse os, men i Guds øjne afslører de, hvordan vort forhold er til ham.
Gudsfrygt udgør den store forskel på de to røvere. Også i dag trækker gudsfrygt et skel i menneskeheden. Uden den kan et menneske hænge på et kors og være øjeblikke fra evigheden og så alligevel ophøje sig over sin skaber og frelser, ja, tilmed møde ham med hån og foragt.
Døden lærer dig ikke gudsfrygt. Det gør derimod mødet med Herren i hans ord. Det gamle testamente lærer dig at frygte Gud, og i Det nye testamente understreges det ikke mindst af Jesus. Bibelens samstemmige vidnesbyrd viser, hvor velsignet det er at lægge sig i den levende Guds hænder; men også hvor forfærdeligt det er at falde i dem. For Gud er en fortærende ild. I mødet med ham skal alle engang bøje knæ og bekende, at Jesus Kristus er Herren. Men så er det for sent at omvende sig. Det er nu, det er nådens tid. I dag er frelsens dag.
(Fra
"Det er fuldbragt" - reflektioner over Jesu syv korsord - af Hans Erik
Nissen - LogosMedia 2008 - Shafan 13-03-13)
Da Jesus blev korsfæstet, kom hans nærmeste ind i
en
afgrundsdyb troskrise. Vi møder den hos Kleofas og den anden discipel,
mens de gik til Emmaus. De ved ikke, at det er Jesus, der slår følge
med dem, og de siger til ham: "Vi havde håbet, at det var Jesus, der
skulle forløse Israel". Men da Jesus døde, bristede deres håb. De var
ikke i tvivl om, at engang skulle Israel forløses; men håbet måtte
sættes til en anden end Jesus.
Den ene af de to røvere, der hænger ved siden af Jesus, ser anderledes klart. På ham passer Jesu ord: De sidste skal blive de første. Han ejede den levende tro. Det ser du af det lille ord: når. Røveren siger ikke: hvis. Troen er forunderlig! Den sætter ikke spørgsmålstegn ved Jesus - heller ikke, når begge hans hænder er naglet til en korsplanke.
Jesus har sagt, at han kommer igen. Derfor gør han det! Hans ord er lige så virkelige, som han selv er. De er fuldt ud til at lide på. De er guddommelige. Fordi de går ud over det sandsynliges grænse, er de svære at fastholde. Fornuften protesterer, men troen holder sig til, hvad Jesus har sagt. Lad troen level Det gør du ved at lukke øjnene for, hvad du ser, føler og forstår, og i stedet regne med Ordet. Du skal erfare, at det holder!
(Fra
"Det er fuldbragt" - reflektioner over Jesu syv korsord - af Hans Erik
Nissen - LogosMedia 2008 - Shafan 28-02-13)
To af de tre går ad en ganske almindelig landevej
mellem
Jerusalem og Damaskus. Den tredje indhenter dem og følger med.
De to er disciple.
Den tredje er den opstandne Jesus Kristus.
Dette finder vi nedskrevet i Lukas-evangeliet 24,13- 35. Tag dig nu tid til at læse det afsnit langsomt igennem. Under et guddommeligt lys fra oven og ved Den hellige Ånds ledelse vil der blive ret mange pauser for dig og mig. For der sker noget undervejs. Der bliver nogle stop i vor vandring, sådan som der blev det for de to, fordi den tredje indhentede dem. Ord fra Jesus, der standser os og bliver til personlig ransagelse. Påtrængende spørgsmål om mit discipelforhold til ham, der opsøger mig på ny og tager sig tid til at vandre nogle stadier sammen med mig.
De to var ikke hedninger fra grænselandet mod Tyrus og Sidon. De var heller ikke turister fra en vestlig provins i det romerske verdensrige. Det var troende mennesker. To disciple. Vi læser ud af sammenhængen, at de ikke blev regnet til de tolv. De har muligvis været blandt de halvfjerds, som Jesus sendte ud. Det finder vi heller ikke nedskrevet. Vi får navnet på den ene - Kleopas.
Netop denne baggrund gør tekstafsnittet fra vort evangelium så levende og dagsaktuelt. Det er Jesus efter påskemorgen. Det er Frelseren, der opsøger og indhenter de svigtende børn. Det er disciple med tyngende tvivl. En bedrøvet vanding på en støvet landevej. Det er hyrden Jesus, som tager sig tid til at vandre disse stadier med dem for at hjælpe, retlede, trøste og formane.
I dag er det os, han indhenter
- dig og mig, der blev hans børn. En discipel, men en, som trænger til
et nyt besøg af den opstandne og sejrende Jesus Kristus.
For det første er der da to ting, som særligt kendetegner disse
vandrere,før Jesus indhenter dem.